HHC-Journal

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 2 of 2
  • Default Image
    Item
    คุณลักษณะและบทบาทของพนักงานต้อนรับบนเครื่องบิน
    (ศูนย์บริการสื่อและสิ่งพิมพ์กราฟฟิกไซท์ ม.สวนดุสิต, 2025-06-26) ศิริพร เอลวอสลี; วรรษมน ทองเกิด; ศรัญญา สิทธิดา; จิระพงศ์ ป้อมน้อย; วินิตา หงส์วรพิพัฒน์
    This academic article aims to analyze and synthesize the characteristics and roles of flight attendants as a staff with important duties in safety and passenger service. The data used to analyze this article are from academic documents and flight attendant training manuals from regulatory agencies, such as the Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT) and the International Civil Aviation Organization (ICAO), especially the Cabin Crew Safety Training Manual (DOC10002) and Safety and Emergency Procedures Manual (SEP) from international airlines, together with in-depth interviews with three international airline flight attendants with more than 30 years of experience. This article uses content analysis for grouping the important roles and characteristics according to the ICAO competency framework. The results show that flight attendants must have three main competencies: personality, competency, and service ethics, which are reflected through their roles in normal and emergency situations. These characteristics are confirmed by both international documents and the experienced flight attendants. In addition, flight attendants also have safety roles, including pre-flight checks on safety equipment and security checks before passengers boarding and after passengers have disembarked from the aircraft, and be able to use safety equipment in emergency situations. This is in line with the requirements of ICAO DOC10002 and is confirmed by experienced flight attendants. Information from this article can be used as a guideline for preparing students who are interested to pursue a career in aviation, as well as to develop a curriculum or training program for future flight attendant.
  • Item
    วิเคราะห์ผลกระทบของวิกฤตไวรัสโควิด-19 และการปรับตัวทางโครงสร้างรายได้ของ สายการบินแบบให้บริการเต็มรูปแบบ: การวิเคราะห์อัตราร้อยละ การเปลี่ยนแปลงของแหล่งรายได้สายการบิน
    (มหาวิทยาลัยสวนดุสิต, 2021-11-15) ฐาปนะ แตงจุ้ย; ปาลิดา สำเภาทอง; นียกานต์ ลิ่มอรุณ
    งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ผลกระทบของวิกฤติไวรัสโควิด-19 ที่มีต่อสายการบินแบบ ให้บริการเต็มรูปแบบ (Full Service Carrier) และการปรับโครงสร้างของแหล่งรายได้ของสายการบินแบบ ให้บริการเต็มรูปแบบในช่วงเหตุการณ์โรคระบาดโควิด-19 โดยศึกษาและวิเคราะห์ข้อมูลจากเอกสาร และใช้ การวิเคราะห์ข้อมูลตามแนวนอน การวิเคราะห์ข้อมูลแบบอัตราส่วนและใช้อัตราร้อยละของการเปลี่ยนแปลง ในการเปรียบเทียบโครงสร้างรายได้ของสายการบินแบบให้บริการเต็มรูปแบบ 3 สายการบิน ในช่วงก่อนและ ระหว่างสถานการณ์โควิด-19 ผลการวิจัยพบว่าทั้ง 3 สายการบินมีอัตราการเปลี่ยนแปลงรายได้จากการขนส่ง สินค้าทางอากาศที่เพิ่มขึ้น คือ 86.25%, 41.43 และ 38.82% ตามลำดับ ซึ่งสอดคล้องกับรายงานของ IATA ที่ระบุถึงแนวโน้มการเติบโตทางด้านการขนส่งสินค้าทางอากาศในช่วงสถานการณ์โควิด-19 ทำให้ระบุได้ว่า การปรับโครงสร้างทางรายได้ของสายการบินแบบให้บริการเต็มรูปแบบมีการมุ่งเน้นการดำเนินงานทางด้าน การขนส่งสินค้าทางอากาศอย่างมีนัยสำคัญ